Har du lyst til å kvele den som kom opp med slagordet Just do it? Eller seigpine medstudenten som alltid er morgenfrisk og disiplinert? Eller er du mer av typen som retter frustrasjon over manglende motivasjon innover mot deg selv? Hvorfor er det ekstra tøft å motivere seg etter korona? Finnes det noe du kan gjøre for å få tilbake motivasjonen?

Motivasjon styrer oss

Motivasjon er det som styrer menneskers atferd, en følelse, et driv, noe som styrer hva vi gjør. Vi deler mellom indre og ytre motivasjon, der indre motivasjon er når aktiviteten i seg selv oppleves som belønnende; noe interessant, noe morsomt, noe positivt. Hvis du for eksempel spiller fotball fordi du synes det er gøy eller leser en artikkel fordi den interesserer deg, er du indre motivert. Ytre motivasjon er handlinger som styres av et utfall, som å gjøre noe for å få en belønning, oppnå noe du vil ha, eller å unngå noe negativt. Hvis du spiller fotball fordi du vil komme i form, eller leser for å unngå dårlig karakter, eller for å oppnå et mål, er du ytre motivert.

Indre og ytre motivasjon går ofte over i hverandre. Vi kan si at vi vil studere for eksempel sosiologi, fordi vi synes det er spennende (indre motivasjon), men også at vi vil gjøre det bra på eksamen for å kunne få lov til å fortsette videre på master (ytre motivasjon).

Hvorfor er det ekstra mange som sliter med motivasjon nå?

Koronarestriksjonene frarøvet deg de energikildene du normalt lader batteriene dine med: gå på forelesninger, venner, familie, trening, hobbyer – alt var borte eller kraftig redusert. Variasjonen i hverdagen ble borte. Likeså følelse av mestring og fremgang. Alt som ellers gir ny energi.

I tillegg opplevde vi også energitappende faktorer: brustne drømmer for semesteret, savnet etter noe eller noen. Bekymring for fremtiden, bekymring for økonomi eller noen du er glad i. Kjedsomhet. Ensomhet. Vi havnet i negative spiraler; forelesningene var mer kjedelig på zoom, du trengte ikke sitte oppreist og bli sett av noen, så du deltok kanskje mindre aktivt. Som etterpå fører til mindre mestringsopplevelse. Det igjen, gjør at vi føler oss dårlige og det stjeler energi. Som igjen gjør at vi ikke orker å ta fatt på nytt kapittel osv…

Noen av de energitappende faktorene er absolutt fortsatt tilstede. Mange har fortsatt mye digital undervisning. Mange er fortsatt bekymret for smitte, økonomi og fremtid. Mange er fortsatt ensomme.

Postpandemisk passivitet

Selv om samfunnet har åpnet igjen, er det mange av oss som fortsatt sliter med å ta det i bruk som før pandemien.

Det er helt normalt å kjenne at "aktivitetskondisen" er litt dårlig. Kanskje elsket du store fester tidligere, men kjenner nå at det gjør deg sliten, det blir for mange mennesker? Eller at det kjennes ut som et tiltak å komme seg til campus, og du tar deg i å ønske at forelesningen ble gjort digital, så du slipper å gå ut i dag? Eller du føler deg overveldet av alle mulighetene du nå har? Helgetur til London? Alle filmene og teaterstykkene, besøke familien, pleie relasjoner etc.

Hvordan få mer motivasjon?

1.Skyld på korona

Det er ikke deg det er noe galt med, det er situasjonen, og den står du i sammen med veldig mange andre. Vi er vanedyr, vi mennesker, og mange av oss har blitt vant til et lavere aktivitetsnivå gjennom pandemien. Det forverrer situasjonen, dersom du i tillegg skal rette frustrasjonen innover og kritisere deg selv for å være lat, usosial eller defekt. Selvkritikk stjeler motivasjon.

2. Oppsøk ladestasjoner, men lad i ditt eget tempo

Lett å føle at du må overkompensere, ta igjen for alt det tapte, men kanskje må du tillate deg tid til å finne formen. Er du ute av trening, både fysisk og sosialt, lønner det seg å begynne i det små. Kanskje betyr det å dele opp vennegjengen i mindre grupper, eller å innføre nye aktiviteter gradvis. Kanskje kan du også videreføre noe av det du likte å gjøre alene under pandemien? Vi bruker alle ulik tid på å lade opp igjen batteriene våre.

3. Let etter inspirasjon. Velg fagartikler etter hva som interesserer deg, og begynn der. Se om det finnes en film på youtube om et tema du er nysgjerrig på, eller om en sentral person i ditt fag.

3. Let etter «godfølelsen»

Godfølelsen er litt som inspirasjon, og å lete etter den, litt som mental trening. For eksempel; dersom du våkner og tenker på hvor kaldt det er, og hvor trøtt du er, motiverer du deg selv til å bli liggende. Klarer du å fokusere på dette bildet: du med bøkene foran deg, en kopp kaffe, kanskje et stearinlys, stjerner og julelys utenfor vinduet, følelsen av å komme tidlig i gang? Prøv å mane frem godfølelsen du har når du er ferdig med en god økt og fortsatt har tid til å gjøre noe på kvelden.

4. Fremtving ytre motivasjon

Hvis du kjenner at du hovedsakelig lar deg motivere av ytre ting; bruk det for det det er verdt. Lag avtaler med andre om å studere sammen, både fysisk oppmøte og "sammen" digitalt, har effekt her. Avtal en passende straff dersom du skulle forsove deg. Hvis du vet at det hjelper deg med en treningsøkt før studiene, men aldri klarer å motivere deg til det; sett et mål og fortell andre om det. Lag avtaler med venner om å trene sammen.

5. Minn deg selv på at motivasjon kommer og går.

Mens du venter på motivasjonen med stor M, prøv å gjøre ditt beste med situasjonen. Vær grei med deg selv, ikke forvent din livs prestasjon akkurat nå, eller at alt skal være helt det samme som før pandemien. Lag noen punkter for dagen med det mest nødvendige du må gjøre på studiene, og følg punktene. Jo mer konkrete punkter, jo mindre motivasjon trenger du.