?

Hva kan jeg gjøre for ikke å stresse så mye i min nye jobb?

Mann 21 . 25 September 2020
Spørsmål

Hei, jeg har en veldig uheldig jobb historik. Den første jobben hadde jeg en sjef som var ute etter å ta meg. Jeg hadde det vanskelig i privat livet da og det endte med at jeg måtte si opp fordi jeg ble presset i et hjørne. Jeg sluttet også i min andre jobb fordi det ble for stress og det var ikke noe for meg. Nå er jeg i min fjerde jobb og jeg stresser Liker arbeidsoppgavene, men henger etter på noen ting. Er livredd for å miste denne jobbe fordi jeg har regninger. Er bare en måned inn på den nye jobben og føler de nye kollegaene mine synes jeg er for treig eller en bryde. Skal ha ekstra opplæring på de nye tingene men keg er fortsatt redd. Føler mitt beste ikke er bra nok og jeg gjør altid en småfeil. En av de nye sjefene min sa at jeg ville få advarsel siden jeg glemte nøkkel kortet mitt for tredje gang. Hva kan jeg gjøre for å ikke stresse så mye? Jeg prøver virkelig mitt beste og gjør alt jeg kan. Vil ikke skuffe familen eller miste denne jobben. Fikk panikkanfall idag på jobb.

Mann (21)
Klinisk sosionom svarer
Hei

Du skriver at du er redd og at du stresser, og det kan forklare at du gjør småfeil. Dersom oppmerksomheten din er vendt mot alt som kan gå galt, blir det mindre konsentrasjon igjen til de faktiske oppgavene, og da er det lett å bli hengende etter og gjøre småfeil. Kanskje er grunnen til stresset at du er redd for at det skal ende slik som de andre jobbene dine? Det blir en ond sirkel som du må prøve å bryte.

Du spør om hva du kan gjøre for å stresse mindre, så jeg prøver meg på noen råd til deg:

  1. Organiser deg. Pass på at du har god til om morgenen, slik at du slipper å stresse med å komme for sent. Kan du sette på en alarm som minner deg på å ta med nøkkelkortet, eller passe på at det ligger klart i lomma kvelden før? Når du får opplæring er det viktig at du noterer ned det du blir forklart, og stiller spørsmål dersom noe er uklart. Du må vite hva jobben forventer av deg.
  2. Jobb med å finne positive tanker om deg selv og let etter hva du har gjort bra i løpet av jobbdagen. Si til deg selv dette klarte jeg bra, når du har utført en oppgave.
  3. Kommuniser med sjefene dine. Si noe sånt som at du gjerne vil gjøre en god jobb (du viser motivasjon og entusiasme) og at de må bare si fra til deg dersom det er noe de er misfornøyde med. Dersom du ikke får noen negative tilbakemeldinger, må du prøve å legge vekk tanker om at du ikke gjør en bra nok jobb. Slike tanker kan få deg til å bli mer usikker og stresset, og dårligere konsentrert.
  4. Snakk med kollegaene dine og spør dem gjerne om råd, dersom du er usikker på en oppgave. Jeg vet ikke om det gjelder deg, men noen ganger når vi er redde for at andre er misfornøyd med oss, slår vi blikket ned og gjør oss litt utilgjengelig. Du er jo ny, og da er det lov å stille mange spørsmål. Hvis du synes det er riktig for deg, tror jeg det hadde vært lurt å si til kollegaene at de gjerne må gi deg beskjed dersom de synes du bør gjøre noe på en annen måte.

Når du skriver at du fikk panikkanfall på jobb, tenker jeg at det beskriver hvor høyt stresset du er. Hvis dette skjer ofte, og du ønsker å snakke med en profesjonell om dette så kan du booke time hos fastlegen eller undersøke tilbudet ved din samskipnad. 

Lykke til

Vennlig hilsen

Klinisk sosionom

Finner du ikke det du leter etter?