?

Konsentrasjonsvansker grunnet redsel for å ikke få til studiet

Kvinne 23 . 16 September 2021
Spørsmål

Hei Sliter med å konsentrere meg langvarig når jeg skal studere hjemme, holder konsentrasjonen maks 15 min. Hvis jeg går tilbake for å studere, så går ingen informasjon gjennom og jeg skjønner ingenting grunnet dårlig konsentrasjon. Noen tips til å få bedre konsentrasjon og hvordan skjønne pensum bedre? For av og til så skjønner jeg ting med engang, er relativt kvikk til sinns. Men det er noe med presset og angsten for å mislykkes som gjør at jeg ikke får informasjonen inn i hodet.

Kvinne (23)
Fagperson svarer
Hei

Jeg vil gjerne dele noen tips med deg om konsentrasjon. Generelt kan vi si at det å ha en god (eller best mulig) arbeidsstasjon hjemme er viktig, at du sitter godt og har godt med lys og god luft. Å holde det ryddig rundt seg kan også være en god ting for mange. Jeg legger ved en artikkel om studiemestringstips til hjemmekontoret som inneholder flere gode råd. 

Jeg anbefaler deg også å sjekke ut Pomodoroteknikken som innebærer å strukturere lesningen ved å ha 25 minutters arbeidsøkt og deretter 5 minutters pause (som gjentas). Konsentrasjon er på en måte "ferskvare" og hyppige pauser bidrar til at arbeidsøktene blir bedre og mer effektive.

Hvor raskt vi forstår pensum varierer og ofte avhenger dette av hva slags kunnskap vi har fra før - altså hvilke "knagger vi kan henge den nye kunnskapen på". Av og til kan det være nyttig å søke andre informasjonskilder som omhandler det samme tema som pensum. Kanskje det finnes en forelesning på nett som forklarer tema på en annen måte, en podcast eller film som forklarer tema bedre? Det er uansett helt naturlig å ikke forstå alt med en gang - det er nettopp derfor vi må lese og jobbe med pensum. Stol på at forståelsen og kunnskapen kommer etterhvert, selv om det kan være frustrerende i øyeblikket.    

Press og angst for å mislykkes påvirker vår evne til å konsentrere oss. Det å være litt engstelig kan faktisk skjerpe konsentrasjonen, men for mye angst for å mislykkes vil gjøre at vi bruker kapasiteten vår på å tenke mer på negative konsekvenser, enn på selve oppgaven.

Det er enklere sagt enn gjort, men en mulig måte å jobbe med angsten for å mislykkes, kan være å endre litt fokus: Kan du fokusere mer på hva du potensielt kan oppnå eller "hva du har å vinne" -  framfor å vektlegge hva du kan tape? Kan du la interessen for faget få mer plass og gi mindre plass til tanken om prestasjon? Jeg legger ved en artikkel om eksamensangst som inneholder gode tips til hvordan håndtere negative tanker og angst på en bedre måte.  

Du er også velkommen til å ta kontakt hvis du ønsker noen å snakke med om disse temaene. 

Vennlig hilsen

Sosionomen, SiO Helse

Jeg synes også du bør lese:
Finner du ikke det du leter etter?