?

Jeg klarer ikke ta dype åndedrag eller puste med magen.

Kvinne 23 . 19 Mai 2022
Spørsmål

Jeg har vanskeligheter med å puste pga. angst. Pusten er overfladisk, og jeg klarer ikke puste med magen eller ta dype åndedrag. Jeg kan ha det sånn i flere uker om gangen når jeg f.eks. er spesielt plaget med stress. Jeg prøver å lære meg hvordan jeg kan puste med magen, og ikke føle at jeg ikke har nok oksygen hele tiden, men uansett hva jeg googler kommer det bare opp oppskrifter som sier at jeg skal slapp av og ta type åndedrag og kjenne på magen at den blir større osv. mens jeg gjør det. Dette hjelper åpenbart ikke meg det spor. Problemet er jo at jeg ikke klarer å ta dype åndedrag. Jeg klarer ikke puste med magen. Oksygenet kommer ikke så langt, angsten stopper det. Det er ikke for meg å bare "gjøre det". Jeg klarer ikke å slappe av og få det til. Hva kan jeg si til meg selv, eller hvilke teknikker kan jeg bruke for å klare å puste normalt igjen.

Kvinne (23)
Fagperson svarer
Hei

Som du beskriver blir pusten vår påvirket av følelser og belastninger vi står i. Både angst og stress kan gjøre pusten mer overfladisk. Vi kjenner at pustbevegelsen hovedsakelig er i brystet, og merker lite bevegelse i magen. Det som også skjer er at spenningen i muskulaturen øker, og det er vanskelig å slappe av i kroppen. 

Å ha altfor mye fokus på pusten og forsøke å kontrollere den kan for mange være vanskelig, og noen ganger føre til mer stress. Jeg ville derfor forsøkt å påvirke pusten mer indirekte. 

Forsøkt å strekke på deg, slik det føles behagelig for deg. Eks. strekk armene foran kroppen og krum i ryggen, stekk armene opp mot taket eller bak kroppen slik at det blir bevegelse i brystet. Det å strekke på seg kan gjøre at muskulaturen slapper bedre av i etterkant, det kan fremme en dypere pust, kanskje får du lyst til å gjespe? 

Du kan også forsøke å gi slipp i kroppen. Når du sitter, kjenn at føttene hviler i gulvet og at du lander godt ned mot setet. Kjenn at du kan hvile ryggen mot ryggstøtten, dette gjør det også lettere å slappe av i magen. Forsøk å slappe av i skuldrene, i bryst og i kjeven. Vend oppmerksomheten til et sted som føles avslappet. Dette kan gjøre det lettere å slippe pusten litt dypere, og kanskje vil du merke noe mer bevegelse i magen. 

Prøv deg frem og forsøk å finne en god hvilestilling for deg, som gjør at du kan slappe av og gjør at pusten oppleves lettere. Noen synes det er lettest å slappe av og puste når de ligger på ryggen eller lener seg tilbake. Andre synes det å støtte underarmene på lårene og lene seg fremover er en god hvilestilling.  

Jeg vil også anbefale deg til å delta på vårt digitale kurs som kalles "Grip dagen". Her vil du få øvelser og tips du kan bruke hjemme. 

Vennlig hilsen

Psykomotorisk fysioterapeut, SiO Helse

Jeg synes også du bør lese:
Finner du ikke det du leter etter?