Hopp til innhold
?

Kan epilepsi sykdommen endre seg over tid hos samme person?

Kvinne 18 . 03 Januar 2025

Spørsmål

Hei! Jeg har helle livet mitt hatt fokal epilepsi. Jeg har anfall med bevart bevisthet som kan føre til nedsatt bevisthet 1-1.5 min og ikke noe annet. Men de siste månende har jeg under auraene/anfall i våkentilstand under de kraftigste begynt å miste muskelkraften å falle sammen, så jeg MÅ få suttet meg ned med en gang auraen kommer, for om jeg sitter i en stol , så mister jeg all muskelkrafta å siger nesten ut av stolen. Sitt Æ på gulvet så kan jeg dette til siden og plutselig ligger jeg på gulvet. Jeg er redd for å skade meg 😔Jeg har tenkt litt, og lurer på om jeg har utviklet atoniske anfall? Man kan vel ha atoniske anfall fokale? Og kan epilepsien utvikle seg over tid og plutselig ha fokale atoniske anfall ?Er dette normalt? Kan jeg rett og slett ha utviklet fokale atoniske anfall ? (Forventer ikke noe utredning o.l, ønsker bare å vite om det er MULIG at det kan ha skjedd). Jeg tørr nå mindre enn jeg gjorde for 1 år siden, som følge av angsten for å miste muskelkraft under auraer

Kvinne (18)

Fastlege svarer

Hei

Anfallene får form og uttrykk etter hvor i hjernen forstyrrelsen oppstår og denne er vanligvis konstant. 
Den enkelte person har derfor vanligvis et ganske likt anfallsmønster fra gang til gang, men hos noen personer kan fokale anfall utvikle seg til et generalisert anfall. Atoniske anfall regnes som generaliserte anfall. De er spesielt farlige fordi de kan føre til fall og store skader og jeg forstår veldig godt at du blir redd. Jeg kan naturligvis ikke gi deg noe spesifikk diagnose på bakgrunn av det du sier, men jeg vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din snarest for videre utredning av dette.

Ønsker deg masse lykke til!

Vennlig hilsen
Fastlegen