Hopp til innhold
?

Er det normale av luktesansen forsvinner når jeg er forkjølet?

Kvinne 22 . 29 Juli 2025

Spørsmål

Hei! Jeg har vært forkjølet i 3 dager nå, og alt er egentlig som normalt - jeg lurte bare på to ting. Før jeg ble smittet med covid i 2021 hadde jeg opplevd å miste lukte- og dermed smakssansen 1 gang tidligere, men etter covid merket jeg at jeg mister luktesansen hver gang jeg blir syk (uten å være særlig tett i nesen). Dette pleier å vare i 1-3 dager, og det har aldri vart lengre, men jeg blir fremdeles litt engstelig for at det kan vare i flere uker eller verre - år. Den har vært vekke i 3 dager i dag, mens jeg pusset nesen i går luktet jeg såpe i 2 sekunder før det forsvant igjen. Jeg lurte på hva årsaken til dette er, og om det kan ha en sammenheng med covid? På samme tid sliter jeg med en del slim i luftveiene nå som jeg begynner å bli bedre. Jeg har alltid vært redd for å sette noe fast i halsen, så jeg pleier oftest å feige ut og harke og hoste litt til det er langt oppe nok slik at jeg kan svelge det ned - går dette greit? Har hørt litt både og.. Tusen takk på forhånd!

Kvinne (22)

Lege svarer

Hei

Det du beskriver med luktesans som forsvinner i forbindelse med forkjølelse er noe mange opplever, og det er ganske vanlig i forbindelse med covid-infeksjoner eller andre infeksjoner i luftveiene. Selv milde virusinfeksjoner kan påvirke lukten, selv om man ikke nødvendigvis er tett i nesen – dette har trolig sammenheng med hvordan virus påvirker nervene og slimhinnene i nesehulen. Hos de aller fleste kommer luktesansen tilbake etter noen dager, slik du har opplevd tidligere. At du luktet såpe et øyeblikk er faktisk et godt tegn på at sansen begynner å komme tilbake igjen.

Når det gjelder engstelsen din, er den helt forståelig – det er lett å bekymre seg når det gjelder sansene våre. Samtidig viser erfaringen din at dette er et forbigående fenomen. I sjeldne tilfeller vedvarer dette over flere måneder. Skulle det vedvare utover det du er vant til, anbefaler jeg at du tar kontakt med din fastlege for vurdering.

Med tanke på slimet og harkingen: det du gjør – å hoste det litt opp og svelge – er helt greit. Slim i luftveiene er en naturlig del av kroppen sin måte å beskytte og rense luftveiene på. Så lenge du ikke opplever tung pust, smerter, feber eller blod i slim, kan du fortsette som du gjør.

Ønsker deg god bedring!

 

Vennlig hilsen
Fastlegen