Korte dager med lite dagslys påvirker oss mennesker om vi vil eller ikke. Kroppen produserer mer melatonin når det blir mørkt, som gjør at mange føler seg trøtte. Samtidig får vi mindre serotonin, som er hormonet som gir energi og våkenhet. Trøtthet og mangel på energi kan få oss til å velge sofaen over fysisk aktivitet, bussen fremfor å gå til skolen, digitale forelesninger fremfor å møte opp, de tingene som normalt fornyer energien vår.

Utnytt dagslyset

Kan du legge opp dagene slik at du passer på å få deg en tur ut midt på dagen? Det kan være en gåtur, lunsj på en benk eller å legge handleturen til midt på dagen fremfor kveld? Hvis du må sitte foran PC eller med bøker på dagtid, er det lurt om du plasserer deg foran et vindu.

Oppsøk annet lys

Sørg for å ha god belysning innendørs, særlig når du skal jobbe med studier. Sett på lyset i soverommet når alarmen ringer. Kanskje kan du kjøpe deg en alarmklokke med lys? Og hva med månen og stjernene? Let etter lyspunkter rundt deg som du kanskje ikke normalt legger merke til.

Vær snill med deg selv

Det hjelper lite å kritisere seg selv for å være doven og tiltaksløs. Forsøk å akseptere at det er normalt å ha mindre energi i mørketida, nyt roen rundt deg, og kryp opp i sofaen med en bok eller en god film mens vinden uler utenfor. Det er helt normalt å ha større søvnbehov om vinteren enn om sommeren. Og hvis du måtte prioritere, hva vil du helst: sove bort sommernatta eller vinternatta?

Vær sosial

Mange opplever å trekke seg tilbake sosialt i mørketida, og føler kanskje ikke at de har noe å gi til andre. Tenk at selv om du kanskje ikke har så mye å bidra med, så vil det å gå en tur med en venn, se en film eller lage middag med noen, gi deg litt mer energi og glede. Kanskje vennen din trenger å komme seg litt ut også?

Lag deg en idebank

På dager hvor vi mangler energi, kan det være vanskelig å komme opp med ideer for ting å gjøre. Da kan det være lurt å ha en idebank på lager. På dager du har energi, kan du skrive ned ulike steder du har lyst til å se eller aktiviteter du har lyst til å gjøre. Det kan for eksempel være å sjekke ut det nye biblioteket, en cafe du har hørt om, en bruktbutikk du ikke har besøkt, en hjemmespa-dag, en tur til akebakken eller lignende. Kanskje du kan lage det som en slags julekalender, men kalle den mørketidskalender, og gjennomføre en liten oppgave hver dag?

 

Opplever du å bli nedstemt og energiløs på samme tid hvert år, bør du snakke med legen din om dette. Legen kan sjekke om du trenger jern eller D vitamin, eller om du kan ha vinterdepresjon. 5-10% av befolkningen sliter med dette, og kan oppleve god bedring av for eksempel lysterapi. SiO Helse har også lyslamper til utlåns, og du trenger ikke ha en diagnose for å få låne disse. Slike lamper koster heller ikke så mye å kjøpe i butikken.